Vil hele tiden ha mad, men spiser ikke

26. august 2009

Alder:
2 år, 10 mdr.

Vil hele tiden ha mad, men spiser ikke

Kære Helen

Vi har et spørgsmål til vores ældste dreng på 2 år og 10 mdr.
Der er gået helt ged i hans spisning og vi har svært ved at finde ud af hvordan vi skal tackle det.

Vi har aldrig haft de store problemer med ham og mad indtag, sygdom etc. Men så kom der en lillebror for snart 1år og 4 mdr. siden. Lillebror havde som du måske husker en masse problemer med mad, sygdom og vægt og der startede nok en del af de dårlige vaner.

Jeg har det som om vi på et tidspunkt mistede tråden og bare har halset efter nogle abstrakte retningslinier. Eller følelsen af at være tre skridt efter udviklingerne hos de to drenge og det er ikke en særligt god base for en voksen der skal udstråle sikkerhed.

Problemet er at storebror ikke spiser noget eller særligt meget til hovedmåltiderne, men ellers konstant går og beder om mad / noget i munden / frugt etc. Vi er ved at blive sindssyge af at smøre maddere der ikke bliver spist, hælde havregryn op og hælde over halvdelen ud igen, at lave aftensmad der ikke bliver spist osv osv. Det er ok at han indimellem er småtspisende, han er ikke en stor dreng, vejer ca 13 kg og er vel omkring 90 cm. Han er en krudtugle og er utroligt muskuløs uden særligt meget sul på kroppen. Det kan jeg godt acceptere men giver ham sød eller letmælk og becel på brødet for at holde bare lidt fedt på hans krop.

Vi snakker meget mad og hvad den giver kroppen. Det optager ham meget hvad der laver muskler, hvad der giver energi til musklerne, krudt til hjernen og hvad fedt er godt for, hvordan tisset og afføringen ser ud etc. Jeg prøver at få ham til at mærke efter om hvordan han har det i ...

Annonce

... maven, om han er mæt eller ej. Det er jo klart med hans alder at han har et abstrakt forhold til det og ikke derfor logisk sætter sig ned og spiser op af den grund.

Vi har altid forsøgt at være loose omkring mad og vægt, hvilket har været svært. Og nu er vi bare død irriterede over at sku sige ”nej så ku du ha spist din mad lige før” små 100 gange i døgnet og især min mand presser ham under måltidet til at spise. Skal han ha en skuffe han kan gå i selv og tage kiks, grønt og maddere? Han er jo ekstremt kan selv vil selv agtig, mangler han måske noget voksenstyring?

Er det kedsomhed og skal han ha hjælp til at ændre fokus. Indrømmet går der jo meget af vores tid med madlavning og med bare at holde styr på og planlægge de næste måltider. Skal man ud, skal der smøres evindelige madpakker og mellemmåltider og nogen gange løber vi så surt i det at vi bare bliver inden døre og leger.

De to aldre gør også meget ved hvad vi foretager os med ungerne. Der er en lur til den mindste der skal tages højde for, der er det at den mindste stikker af fra os og skal holdes øje med hele tiden. Der er ting og sager der ikke er smarte at lege med længere fordi lillebror spiser det eller ødelægger det. Det er på godt og ondt at blive storebror, men jeg syns de to får enormt meget ud af hinanden og vi har ikke haft snerten af jalousi, tværtimod er de vildt kærlige overfor hinanden. Men jeg tænker alligevel om alt det mad halløj er et praj til os forældre om at vi gør et eller andet helt skrup forkert.

Ja som du kan høre er vi lidt i vildrede og vil meget gerne høre dine tanker.

Bedste hilsener og tak
Banditternes mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

15. maj 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Putning af 2 børn

Hej Helen Jeg skriver til dig for at få lidt input til ny putterutine...

11. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 4 mdr.

Trodsalderen - knap 2.5 år

Hej Helen. Vi har en datter på 2 år og 4 mdr. Der er fuld fart på hende. Hun...

6. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

Kære Helen. Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling. Hun er lidt...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

Annonce

Viden om børn:

Kosttilskud - børn

Følgende kosttilskud anbefales til børn:

- D-vitamin tilskud gives til alle børn i alder 0-4 år. Der gives 10 mikrogram dagligt. Børn med mørk hud og/eller børn, som går klædt, så kroppen er tildækket om sommeren skal forsætte med D-vitamin gennem hele barndommen/livet.

- Calcium gives til børn, der har mælkeallergi eller til børn, hvor forældrene ikke ønsker at give deres barn mælkeprodukter. Der gives 500 mg dagligt fra 1 års alderen.

- Jerntilskud...

Læs mere i Babylex

Zoneterapi

Zoneterapi er en alternativ form for behandling, som bruges i flere situationer.

Nogle oplever, at det virker smertelindrende under fødslen, og andre synes, det hjælper, når deres barn græder meget på grund af mavekneb eller lignende.

Zoneterapeuter findes mange steder. Hvis man ønsker at få zoneterapi under sin fødsel, kan man spørge på fødestedet, om en jordemoder kan tilbyde dette. Hvis man ønsker at bruge zoneterapi til sit barn, så skal man selv finde en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg er meget imponeret over din indsats og dit engagement på netsundhedsplejerske.dk. Du formår at være omsorgsfuld og nærværende på skrift og du er utrolig tålmodig i dine svar til alle slags bekymrede mødre. Du udviser stor viden, erfaring og faglighed samtidig med, du respekterer den enkelte familie og moderens unikke viden om eget barn.

Dine fremragende svar bærer tydeligt præg af dit anerkendende børnesyn med fokus på det lille, kompetente barn. Jeg har haft stor glæde af dine mange svar. Tak for hjælpen!

Venlig Hilsen Mira

P.S. Tak for bogen "Du bliver en skøn mor". Jeg føler mig som en skøn mor når jeg læser i den...!